Als ik weet dat ze in de buurt is, word ik rusteloos. Helemaal als ik haar een tijd niet heb gezien. Soms belt mijn vriend, dat hij haar ergens zag. Of hij haar mee zal nemen. Altijd stem ik in en nooit word ik teleurgesteld. Wanneer we eenmaal samen op de bank liggen en ik haar geur opsnuif weet ik het weer: dit worden twee hele fijne uurtjes. Deze week: een ode aan Linda.

 Auteur: Judith Bosch

logo lindaNee, ik ben niet ineens van de vrouwenliefde. We hebben het uiteraard over het tijdschrift LINDA. Het mooiste, meest interessante en meest positieve tijdschrift dat in de Lage Landen wordt uitgebracht. In tijden van economische crisis was LINDA. in 2012 een van de vier tijdschriften die een stijging in de betaalde oplage wist te realiseren. En zelfs hierbij torende ze met hoofd en schouders boven de andere hoogvliegers* uit. Het geheim? Je leest het hieronder.

Linda ziet er fantastisch uit

Linda.coversLINDA. staat vooral bekend om haar geweldige vormgeving. Waar andere tijdschriften zich er soms met een jantje-van-leiden van afmaken (hah! Dat wilde ik altijd nog eens ergens gebruiken) is voor LINDA. alleen het beste goed genoeg. Verantwoordelijk voor de opmaak van LINDA. is Studio Room, een ‘concept & design studio’ die ook projecten voor Volkskrant Magazine, Albert Heijn en het Rijksmuseum doet. Nou, dan weet je het wel. Dankzij Studio Room werd onlangs ‘De beste cover van het jaar’ (publieksprijs Prix de C’Oeuvre 2013) toegekend aan LINDA.

Ook de redactie verdient een grote pluim. De coverteksten zijn scherp en maken nieuwsgierig. Voor vrouwen die in de supermarkt staan te balanceren met een kilo gehakt en twee flessen cola moet het niet moeilijk zijn om bij het tijdschriftenschap een keuze te maken tussen LINDA. en, pak ‘m beet, de Grazia. Doe nog maar een Chanel, over vrouwen die alles kunnen kopen** spreekt toch meer aan dan Babygeluk voor Kim & Kanye***.

Linda is origineel

In LINDA. vind je niet het zoveelste promotekstje voor een afgezaagde film a la Meet the Fockers. Of het zestiende Karin Slaughter-boek dat toch niet afwijkt van z’n voorgangers. In plaats daarvan voorziet LINDA. in goede film(huis)tips, een DVD-top 5, series die je móét zien en boeken die op je nachtkasje thuishoren. Dat die tips niet altijd ultra-actueel zijn, soit. Wat in het vat zit, verzuurt niet.

Nog zoiets moois van LINDA.: de nieuwsbrief die ik wekelijks in mijn inbox krijg is een van de weinige die ik open en de énige waarin ik doorklik naar artikelen op de website. Hoe dat komt? De nieuwsbrief is een mix van filmpjes die iedereen wil zien (babyaapjes, niezende panda’s; die categorie); jaloersmakende mooie foto’s van interessante mensen en human interest, zoals een brief van de moeder van Ruben en Julian. LINDA. weet je altijd over te halen even tijd voor haar te maken, en dat is knap.

Ook mannen houden van Linda

Linda.44.borstenLINDA. heeft, net als veel andere tijdschriften, een goed beeld van waar vrouwen over willen lezen. Van oudsher hebben thema’s als geld, seks, dood en elite (zowel celebrity’s als politici) een aantrekkingskracht op zowel mannen als vrouwen. Van oudsher wordt er dus ook over deze onderwerpen geschreven, door het ene medium beter dan het andere. Hoewel LINDA. met typische vrouwenonderwerpen komt (mijn huid hangt slap en de kinderen zeuren al drie dagen lang en mijn man geeft me te weinig aandacht en oh jee, nu gaat de Bijenkorf ook nog weg uit mijn favoriete winkelstad) zijn er veel artikelen die zowel door man als vrouw met plezier gelezen wordt. Een artikel over grote borsten, bijvoorbeeld. En de columns van Saskia Noort en Jan Heemskerk. En wat te denken van het artikel over de minnares van Berlusconi?

Tel daar bij op dat LINDA. niet aan kortingsacties doet (probeer maar eens een nieuwe LINDA. voor minder dan €5,50 te scoren. Lukt je niet.) en toch blijft groeien, en dan weet je het wel: LINDA. is het beste Nederlandstalige vrouwenblad. Trek de champagne maar open!

*De vier tijdschriften met stijgende oplages zijn Quote, De Groene Amsterdammer, LINDA. en Grazia. De betaalde oplage van Quote steeg in 2012 met ruim 6 procent en die van De Groene Amsterdammer met 11 procent. LINDA. en Grazia groeiden met respectievelijk 12,6 en 1,7 procent.

** LINDA. 106 (juni 2013)

*** Grazia 25/2013