Ieder jaar, begin januari, is er ergens op de publieke omroep wel een ochtendjournaal dat begint met ‘Vannacht zijn in Los Angeles de Golden Globes uitgereikt’, en het is alsof de duvel ermee speelt, maar steevast zegt die lul van de NOS er dan achteraan dat de Golden Globes ‘de beste graadmeter voor de Oscars’ zijn, die ‘later dit jaar’ zullen worden uitgereikt. Ja ja, dat velletje papier kunnen ze iedere jaargang lekker hergebruiken. Groen bedrijf, die NOS. Maar klopt het? Zijn de Golden Globes zulke goede graadmeters? En waar gaan de Oscars dan dit jaar naartoe?

Auteur: Martijn Kroese

In een eerder artikel hier op Incognitief benoemde mijn gewaardeerde collega Nils Hermans al eens de verschillen tussen de Golden Globes en de Oscars. Hoewel ze min of meer uit nood zijn geboren en wat twijfelachtig zijn qua genre-indeling, gelden de Golden Globes vandaag de dag als serieuze film- (en tv-)prijzen. Het is dan ook niet zo gek dat de beeldjes de ‘belangrijkste graadmeter’ voor de belangrijkste filmprijzen, de Academy Awards, worden gezien. Maar hoe terecht is dat?

golden-globes-logo-1Eerst de cijfertjes. Die kun je meerdere kanten opdraaien. Van de laatste zes Golden Globe-winnaars – we praten dan over de Golden Globes voor de beste films van het jaar – wonnen er uiteindelijk vier de vergelijkbare Oscar. Echter, die kans is ook redelijk groot, aangezien de Golden Globes met twee categorieën werken: Drama en Musical/Comedy. The Artist, de Oscarwinnaar van 2011, werd om onduidelijke redenen als Musical/Comedy gezien (hoewel het geen van beide is) en won in die categorie; de beste dramafilm van dat jaar was, volgens de heren en dames achter de Golden Globes, The Descendants. Ik had het omgedraaid.

Als we de andere kant opdraaien: van de laatste tien Oscarwinnaars werden er maar drie uitgeroepen tot beste dramafilm van het jaar bij de uitreiking van de Golden Globes. Daarbij zijn rare keuzes gemaakt. The Aviator was kennelijk beter dan Million Dollar Baby en men vond Babel beter dan The Departed. No Country For Old Men moest het afleggen tegen Atonement. Als we verder de geschiedenis inkijken, zet dezelfde trend zich voort. Conclusie op basis van cijfers: als je de Golden Globe wint, is er nog maar zo’n dertig procent kans dat je ook de Oscar wint…

Hebben ze er bij de Golden Globes dan een minder goede kijk op? Of kiezen ze juist een andere film om niet eenvoudigweg een voorlopertje van de Oscars te hoeven zijn?

De juryleden van de Academy hebben, historisch gezien, zo hun aantoonbare voorkeuren: waargebeurde, eventueel geschiedkundige verhalen doen het altijd goed. Je maakt als acteur veel kans op een Oscar als je een historisch figuur speelt (en nu snapt u waarom Benedict Cumberbatch de hoofdrol speelt in The Imitation Game). En men zal altijd de zwaarmoedige film boven de lichtzinnige verkiezen. Avatar wint dan een Golden Globe, maar de Oscar gaat naar The Hurt Locker.

De heren en dames achter de Golden Globes zijn veel meer op zoek naar de film die zij het meest vermakelijk vonden dan de film die de meeste indruk maakte. Ik begrijp prima dat er hele volksstammen te vinden zijn die liever naar The Social Network kijken dan naar The King’s Speech, en het is dan ook niet raar dat eerstgenoemde een Golden Globe wint en laatstgenoemde een Oscar. De Academy is veel meer op zoek naar de film die in kwalitatief opzicht het meest opzien baarde; maar het publiek zit daar lang niet altijd op te wachten. Want hoeveel mensen hadden nu helemaal The Hurt Locker gezien voordat die de Oscar won?

Boyhood posterDe Golden Globes van dit jaar, dan. Boyhood, al eerder door schrijver dezes bewierookt, werd de grote winnaar met prijzen voor beste film, beste regie (Richard Linklater) en beste vrouwelijke bijrol van het jaar (Patricia Arquette). Eddie Redmayne won voor zijn rol als Stephen Hawking (waargebeurd en historisch, Oscarbelletjes gaan rinkelen…) en J.K. Simmons speelde de beste bijrol (zoals voorspeld in deze podcast).

Normaal gesproken is dit slecht nieuws voor Richard Linklater en zijn vrienden. Zijn kansen op een Oscar voor Boyhood zijn zojuist naar dertig procent gekelderd, toch? De concurrentie lijkt dit jaar echter niet moordend. Birdman lijkt de enige serieuze kanshebber nu The Imitation Game door critici matig is ontvangen.

En dan draaien we voor een laatste keer de andere kant op: mocht Boyhood winnen, dan is dat na Argo en 12 Years a Slave de derde achtereenvolgende film die zowel de belangrijkste Oscar als de belangrijkste Golden Globe wint. Het beginnen toch verdomd goede graadmeters te worden, die Golden Globes…

https://www.youtube.com/watch?v=bFvLGQJWtTk