ShondaLand is een begrip in tv-kijkend (vrouwelijk) Amerika. Je denkt misschien dat het nieuwste pretpark à la Dollywood of Neverland is, maar dat valt vies tegen. ShondaLand is het productiebedrijf van Shonda Rhimes en Betsy Beers. Twee (ik krijg het m’n strot bijna niet uit) powervrouwen die de halve wereld veroveren met hun series. Grey’s Anatomy (2005-heden), Private Practice (2007-2013), Scandal (2012-heden) en nieuweling How To Get Away With Murder (2014-heden). Je hebt vast minstens één aflevering van één van deze series gezien. Nu je weet dat ze uit dezelfde hoed komen, vallen je ongetwijfeld een hoop overeenkomsten op. Welkom in ShondaLand.

Auteur: Lisa van Rens

Als u naar links kijkt, ziet u de mooie artsen uit Grey’s Anatomy die er ook na drie nachtdiensten nog vers gekapt en gemake-upt uit zien. Kijk nu naar rechts voor de ‘gladiatoren’ uit Scandal die na nachtenlange spionage-, seks- en onderhandelsessies nog steeds okselfris ruiken. Bedenk nu even hoe u zelf ruikt na een lange, zware werkdag met een hoop heen-en-weer geren. U snapt: het is fijn in ShondaLand.

'It's gonna be a long night, it's gonna be all night... On the nightshift'
‘It’s gonna be a long night, it’s gonna be all night… On the nightshift’ © screenshot Grey’s Anatomy

Geen zorgen, dit wordt niet zo’n ‘door-Friends-en-SATC-heb-ik-voor-altijd-een-onrealistisch-beeld-van-vriendschap’-artikel (daarvoor kun je hier terecht). Wat maakt mij het uit dat een serie niet realistisch is. In een serie waarin 20 scriptschrijvers werken aan scherpe dialogen is het sowieso beter dan in mijn leven, waar ik op de fiets naar huis ineens bedenk hoe ik op die opmerking van die ene collega had moeten reageren. Niets is meer realistisch, zelfs reality-tv niet. En Girls mag dan realistisch genoemd worden; maar dat je áltijd slechte, ongemakkelijke seks hebt, is eigenlijk ook helemaal niet zo realistisch (hoop ik voor iedereen, anders: sorry).

Maar, ik drijf af. Terug naar ShondaLand. Het is op z’n zachtst gezegd bijzonder te noemen dat één productiebedrijf zo veel succesvolle series weet te maken. Ms. Shonda Rhimes stond persoonlijk aan de wieg van Grey’s AnatomyPrivate Practice en Scandal. Van How To Get Away With Murder is ze uitvoerend producent en bedenker Pete Nowalk heeft de kunst goed afgekeken: hij schreef voor Private Practice en Scandal voordat hij zijn eigen serie startte. Geen wonder dus dat de series op elkaar lijken. Laten we de overeenkomsten even op een rijtje zetten:

  • Ze spelen zich af rond personages in een machtspositie: chirurgen in een ziekenhuis, Witte Huis-medewerkers en een hoogleraar strafrecht.
  • De personages in de serie zijn slim en vaak hoogopgeleid (zie hiervoor).
  • De vrouwelijke personages – die de basis vormen waar de serie omheen draait – zijn sterk en laten niet over zich heenlopen.
  • De personages zijn ontzettend goed in hun werk, maar in hun privéleven loopt alles minder soepel.
  • Anders dan in veel andere series, is een overgroot deel van de personages niet-blank. Huidskleur is echter vrijwel nooit een issue in de series (lees dit artikel uit de New York Times als je hier meer over wil weten).
  • Affaires, vreemdgaan, relaties op het werk, per ongeluk seks met vrienden: je noemt het en het komt voor. Die seksscènes worden niet op een Girls-manier in beeld gebracht. Mooie belichting, zachte achtergrondmuziek en ’n hoop open monden en wegdraaiende ogen.
  • Zoals ik al zei: iedereen ziet er altijd goed uit. Ook de personages waar je wat minder sympathie voor hebt en ook als personages net hun kind hebben verloren.

Een andere overeenkomst: de series gaan allemaal lang mee. Over How To Get Away With Murder kan ik natuurlijk nog niks zeggen, behalve dat het tweede seizoen al is aangekondigd. Grey’s Anatomy gaat echter al elf (!) seizoenen mee en Scandal loopt nu vier seizoenen. Van beide series start in september een nieuw seizoen. Ook Private Practice, de Grey’s Anatomy-spin-off, heeft het zes seizoenen volgehouden.

Qua prijzen doet ShondaLand het mager. De dames komen er bekaaid vanaf met een Golden Globe in 2007 voor beste dramaserie en verder een Golden Globe voor beste bijrol in 2006 (beide voor Grey’s Anatomy) en wat Emmy’s voor gastacteurs, bijrollen, casting en make-up (voor Grey’s Anatomy en Scandal). Heel leuk, maar kleingeld. Kerry Washington, die Scandal verdienstelijk draaiende houdt, is wel verschillende keren genomineerd voor Emmy’s voor beste actrice in een dramaserie, maar greep elke keer naast de prijzen. De Emmy’s worden dit jaar op 20 september uitgereikt (de nominaties worden 16 juli bekendgemaakt), dus wie weet valt er dit jaar nog wat binnen te harken. Het moet wel heel gek lopen wil Viola Davis niet genomineerd worden voor haar rol in How To Get Away With Murder.

De scène die Viola Davis haar Emmy-nominatie oplevert: pruik eraf, make-up eraf © screenshot How To Get Away With Murder
De scène die Viola Davis haar Emmy-nominatie oplevert: pruik eraf, make-up eraf © screenshot How To Get Away With Murder

Gelukkig voor Shonda en Betsy zijn kijkers nog altijd koning. En kijken doen ze wel. De kijkcijfers van de eerste seizoenen Grey’s Anatomy worden niet meer gehaald (de eerste drie seizoenen keken er gemiddeld zo’n 20 miljoen mensen), maar dat was in 2005. De afgelopen 10 jaar is het tv-landschap enorm veranderd en ik denk dat iedere producent blij is met de 10 miljoen kijkers die alle drie de series afgelopen seizoen gemiddeld haalden (ter vergelijking: dat zijn er meer dan Game of Thrones).

Gaat er dan nooit iets mis? Jawel hoor. Op de erelijst van Shonda Rhimes staan ook Crossroads (2002; u weet wel, die film toen Britney Spears not a girl, not yet a woman was) en The Princess Diaries 2: Royal Engagement (2004, toen Anne Hathaway 22 was en alles deed om bekend te worden). En, wat recenter: in maart van dit jaar haalde Net5 Scandal midden in seizoen 3 van de buis vanwege tegenvallende kijkcijfers. In plaats daarvan werden herhalingen van, jawel, Law & Order uitgezonden. Tsja. Ik zou nu een heel betoog kunnen houden over de programmering en het marktaandeel van Net5, maar dat laat ik mooi liggen voor een andere keer.

Persoonlijk denk ik het dat het Shonda en Betsy niet aan de reet kan roetsen dat één van hun series in Nederland (dat tv-technisch gewoon niet zoveel voorstelt) van de buis wordt gehaald. Dit najaar verschijnt bij ABC een nieuwe serie uit de stal, The Catch: een serie over een sterke, slimme vrouw die haar privéleven in ziet storten. Wie maakt het iets uit dat we dat verhaal al kennen?! Het is fijn in ShondaLand.