Even vooropgesteld: ik wil het in dit stuk niet direct opnemen voor Netflix. Ik heb ook geen aandelen in Netflix. Die zou ik een jaar of zes geleden wel gehad willen hebben, maar that ship has sailed. Ik ben geen kruisvaarder tegen illegaal downloaden, hoewel er anno 2015 vrij weinig argumenten overblijven om, ervan uitgaande dat je een volwassen mens met een leuke baan bent, niet te betalen voor je entertainment. Maar er moet me wel iets van het hart, nadat ik weer eens een trits reacties op Facebookberichten en tweets van Netflix heb gelezen. Want oh mijn hypothetische god, wat wordt er geklaagd over Netflix. Terwijl de verklaringen óf enorm logisch zijn, óf buiten de invloed van Netflix liggen. 

Auteur: Nils Hermans

1. Waar blijft seizoen X van serie Y?

De grootste misvatting van klagende Netflixabonnees is dat ze denken dat ze voor een legale versie van Popcorn Time betalen. Dat is dus niet zo. Netflix is, even algemeen gezegd, de digitale versie van die goede oude videotheek op de hoek.

Laat ik een voorbeeld geven. Als je in juni 1993 bij de Videoland op de hoek zou gaan klagen dat seizoen 3 van The Fresh Prince of Bel Air nog niet te huur was, terwijl seizoen 3 al in mei van dat jaar in Amerika was afgelopen, werd je lachend de winkel uitgestuurd.

Dat heeft met rechten (of specifieker: licenties) te maken. Het bedrijf achter The Fresh Prince of Bel-Air – laten we het bedrijf voor het gemak Fresh BV noemen – maakt eerst 23 afleveringen van seizoen 3. Van oktober tot mei worden die op een Amerikaanse tv-zender uitgezonden. Op dat moment heeft die tv-zender het exclusieve recht op alle nieuwe afleveringen van de strapatsen van Will en neef Carlton. Daar betaalt die zender dan ook een berg geld voor aan Fresh BV. De kassa van Fresh BV rinkelt.

Vervolgens verkoopt Fresh BV datzelfde seizoen voor iets minder geld aan andere Amerikaanse zenders. De kassa van Fresh BV rinkelt wat minder hard, maar wel váák, omdat het hier niet over een exclusieve deal gaat.

Rond de kerstdagen brengt Fresh BV dan een boxset van seizoen 3 uit, zodat Amerikaanse kindjes blijgemaakt kunnen worden met videobanden van de strapatsen van Will en zijn Bel-Airse familie. Wederom: ka-ching.

In maart is dan pas de videotheek aan de beurt. Dat levert niet bijzonder veel geld op, want het derde seizoen van The Fresh Prince of Bel Air is inmiddels via meerdere kanalen te zien geweest. Oh ja, en daarna zijn andere markten aan de beurt. De Nederlandse, bijvoorbeeld.

Netflix neemt, althans bij de series die het bedrijf niet zelf produceert, de rol van de videotheek in. Natuurlijk is dit hele proces inmiddels véél sneller gegaan en zijn sommige afzetmarkten inmiddels veel minder belangrijk (bijna niemand koopt nog tv-series op dvd); de volgorde is vrijwel helemaal hetzelfde gebleven.

De klacht ‘Waarom staat seizoen X van serie Y nu nog steeds niet op Netflix?’ heeft dus een heel simpel antwoord: omdat de producent van serie X de rechten op seizoen Y eerst voor meer geld wil verkopen.

2. Waarom kan ik serie X ineens niet meer kijken?

Omdat de licentie is verlopen. Netflix koopt geen series aan, zoals ik zelf vroeger nog wél boxsets aanschafte, maar het verwerft de licentie om voor een bepaalde periode een serie op te nemen in de catalogus – en de meeste licenties moeten per land worden afgesloten.

Als die periode afgelopen is, moet er opnieuw onderhandeld worden met de eigenaar van die rechten. En dat gaat om een smak geld. Dat bedrag wordt almaar hoger, omdat rechtenhouders weten dat Netflix diepe zakken heeft en nog altijd afhankelijk is van externe content. En het gaat hier echt om heel veel geld: tussen 2014 en 2017 geeft Netflix wereldwijd 8 miljard dollar uit aan tv- en filmlicenties, en daar zitten eigen (co-)producties als House of Cards en Daredevil nog niet eens bij.

Content is alles voor Netflix, want zonder nieuwe titels zeggen abonnees hun maandelijkse abonnement op. Maar als er niet genoeg mensen naar die duurbetaalde aangekochte serie kijken, dan zegt het algoritme van Netflix gewoon nee. Daarom zet Netflix sinds een aantal jaren vol in op in eigen huis geproduceerde series; van een serie die je zelf maakt, loopt de licentie niet af. Daarnaast kan het zomaar zo zijn dat producenten ineens hun content van Netflix af trekken omdat een andere aanbieder een exclusief contract heeft weten te bedingen. Zo mag geen enkele streamingdienst in Nederland of België nog James Bond-films aanbieden omdat Videoland (ja, die streamen ook) sinds kort een exclusieve deal heeft.

Maar krijg je door dit gelul Lost terug in je Netflixlijst? Nee. Maar klagen helpt: niet lang nadat drommen wanhopige Nederlandse moeders aan Netflix lieten weten dat hun kroost ontroostbaar was vanwege het plotselinge verdwijnen van Frozen, dook de olijke ijsprinsessenfilm ineens opnieuw op in de catalogus. Maar dat kan ook een andere oorzaak hebben gehad – zie klacht 3.

De klacht ‘Waarom kan ik serie X ineens niet meer kijken?’ heeft wederom een heel simpel antwoord: omdat de licentie verlopen is en er niet genoeg mensen naar serie X keken. En wil je van tevoren een heads-up dat je serie verdwijnt, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

3.  Waarom heeft Netflix zo weinig nieuwe films?

Fair point. Qua filmaanbod heeft Netflix vooral ouwe meuk.  Er zitten best prima films tussen, maar nieuwer dan 2014 zul je ze niet vinden. Waarom? Dit antwoord is tweeledig: het eerste deel is eigenlijk hetzelfde als het antwoord op vraag 1: rechten. Het tweede deel: Netflix heeft zo weinig nieuwe films omdat de gemiddelde Netflixkijker vooral naar tv-series kijkt. Het verschil is overduidelijk: 70% van de afgespeelde Netflixcontent bestaat, in de VS althans, uit televisieseries. Daar gaat dan ook het grootste budget voor licenties naar toe.

Maar goed nieuws: in 2013 maakte Netflix een deal met Disney. Vanaf 2016 zullen alle door Disney geproduceerde films (waaronder dus ook de Marvel-, Pixar- en waarschijnlijk ook de Star Wars-films) al een paar maanden na hun bioscooprelease exclusief op Netflix verschijnen.

Het antwoord op de klacht ‘Waarom heeft Netflix zo weinig nieuwe films?’ is dus: omdat de producenten van die nieuwe films eerst voor meer geld willen verkopen en omdat de meeste Netflixkijkers televisieseries willen zien.

4. Waarom duurt het zo lang tot een nieuw seizoen van [Netflix Original]?

Janken, man. Heb je in één weekend een heel seizoen House of Cards uitgekeken, moet je weer een jaar wachten. Dat vond ik redelijk vanzelfsprekend, maar mensen zijn werkelijk strontchagrijnig als ze te weten komen dat het een volledig jaar duurt totdat ze weer kunnen zien hoe Frank Underwood in de camera praat. Of dat niet wat sneller kan? Nou, nee.

Een seizoen van 12 afleveringen maken kost tijd. Er moeten 12 scripts gemaakt worden door scenarioschrijvers die ook nog even ingehuurd moeten worden. Die scripts worden doorgaans door iedereen doorgelezen en becommentarieerd; in het geval van House of Cards (Netflix’ duurste serie; seizoen 1 en 2 kostten samen 200 miljoen dollar) kun je ervan uitgaan dat zo ongeveer iedereen met enige zeggenschap zijn goedkeuring moet geven, nog voordat er ook maar één scène gefilmd is. Er moeten regisseurs aangetrokken worden. Er moeten locaties gescout worden. De hele boel moet gefilmd worden (de gemiddelde tv-aflevering wordt in een week opgenomen). Dan wordt iedere aflevering in elkaar gezet, waarbij de hele feedbackronde weer opnieuw afgespeeld wordt. En ja, dat duurt een jaar.

En dat kan écht niet korter. Vergeleken met een film van 2,5 uur is het überhaupt een hypothetisch godswonder dat tv-studio’s het voor elkaar krijgen om 12 uur tv in één jaar klaar te hebben.

Het antwoord op de klacht ‘Waarom duurt het zo lang tot een nieuw seizoen van [Netflix Original]?’ is dus: omdat je ongeduldig bent.

5. Waarom is Popcorn Time illegaal, als ik het gewoon kan downloaden?

CR2Q0SlUEAEqNc9

 

 

 

 

 

 

 

 

Gast.