Het Internet staat vol vage dingen. Als je, zoals veel andere Internetgebruikers, je voornamelijk beperkt tot veelbezochte sites zoals je mail, nieuwssites en Facebook blijven de meeste absurditeiten voor je verborgen achter de talloze links op het wereldwijde web. Toch komt er soms ook iets aparts op je pad als je gewoon doelloos door je Facebook tijdlijn zit te scrollen. Zo stuitte ik een tijdje terug op de Facebookpagina met de alleszeggende naam ‘The Same Photo of Jeff Goldblum Every day‘.

Nieuwsgierig klikte ik er op en nam een kijkje. De pagina doet precies wat hij belooft: elke avond wordt dezelfde foto van acteur Jeff Goldblum, bekend van onder andere de klassiekers Jurassic Park, Independence Day en The Fly, geupload. Op de foto kijkt Jeff je met een intense blik aan terwijl hij een vinger voor zijn mond houdt. Alsof hij je tot kalmte probeert te manen. “Sssst, ik ben het maar je goede vriend Jeff met mijn dagelijkse foto op je tijdlijn.” Geïntrigeerd door het concept en benieuwd of hier iets uit zo voortkomen gaf ik de pagina een like.

De daarop volgende weken gaf ik de pagina eigenlijk weinig aandacht. Ik grinnikte even als wederom dezelfde foto voorbij zag komen, scrollde verder en ging over tot de orde van de dag. Op een dag besloot ik echter eens dieper in te gaan op het fenomeen en een kijkje te nemen in de reacties die elke dag onder de foto worden gegeven. De pagina heeft bijna 300.000 volgers en elke dag harkt de foto -die zonder tekst, uitleg of ook maar een enkel woord wordt geüpload- zo’n 11.000 likes, net geen 1000 shares en een dikke 800 reacties binnen. Er moet toch iets zijn dat mensen beweegt om hier elke mee in de weer te gaan. Een wereld ging voor me open.

In de reacties van ‘The Same Photo of Jeff Goldblum Every day’ vind iets magisch en moois plaats. Mensen komen niet alleen om hun bewondering voor de excentrieke auteur uit te spreken, ze komen om trouwe elke dag dezelfde foto’s en reacties te delen. Mensen taggen andere mensen en posten memes en foto’s van zichzelf of van Jeff Goldblum. De meeste reacties zijn net zo voorspelbaar als de foto die elke dag wordt gepost. Het hoogtepunt van deze commentsectie is een foto van een zekere Gareth in een rollercoaster die meestal als een van de eerste reacties op Jeff’s foto verschijnt. Als reacties op deze foto (die dus al een reactie op de oorspronkelijke foto is) verschijnt weer een geheel nieuwe stroom aan reacties die weer precies hetzelfde is als de dagen daarvoor. Het is Inception, maar dan met vreemde Facebook reacties. Maar het heeft iets wat trekt, iets magisch, waardoor je elke dag toch weer even kijkt. Of zoals een van de reacties zegt: “Came for Jeff, stayed for Gareth”.

De beruchte Gareth in zijn beruchte rollercoaster.

Door herhaling ontstaat verandering. (Als mijn filosofisch geheugen nog een beetje goed is heeft Gilles Deleuze daar iets nuttigs over geschreven.) Een bezoekje aan de comment sectie van ‘The Same Photo of Jeff Goldblum Every day’ is als een bezoekje aan je stamkroeg. Je steekt een hand op als teken van herkenning naar een hele hoop mensen waarvan je vaag de naam kunt herinneren, je hebt het over dezelfde dingen als die vorige keren en drinkt hetzelfde als altijd. Het is elke keer vertrouwd, maar toch elke keer ook een beetje anders. Zoals je je favoriete film vaker kunt zien, kun je de reacties op de foto vaker lezen en bekijken. Het blijft elke keer leuk en de ervaring is toch elke keer weer anders. Uiteindelijk ga je andere commenters en meme’s herkennen en merk je het zelfs op als ze een keertje niet gepost worden. Alsof je elke morgen op het station staat en op eens een van de andere vaste reizigers op dit tijdstip niet komt opdagen.

Zoals bij elk ander succes op het Internet kunnen de copycats niet uitblijven natuurlijk. Naast de foto van Jeff Goldblum worden er elke dag ook trouw foto’s van Michael Cera, Steve Buscemi en Willem Dafoe gepost in de hoop dat ze een deel van de glorie, het plezier en het aantal likes dat de foto van Jeff Goldblum teweeg brengt kunnen oogsten. In Nederland timmert Frans Bauer hard aan de elke-dag-dezelfde-foto-weg, inclusief gratis tegeltjeswijsheden over bier, frikadellen speciaal en platte seks. Tevergeefs natuurlijk, want er is maar één Jeff, één Gareth en niet elke herhaling brengt een betere verandering teweeg. Daarom moeten we Jeff nemen hoe hij is en genieten zo lang het kan, zo lang er elke dag trouw een foto voor ons klaar wordt gezet. Elke dag, half 9 (of hééél soms half 10), Jeff time. Leve het Internet.